יעל אנגלר מובילה את השיווק של הרוגבי בישראל.
ראיון לקראת אירוע ״שולחנות עגולים״ (יום שישי 16.08.04, 9:30, בנימינה)
הרשמה >> https://forms.gle/ucyPJUEuiTuadAXh9
אחת ההרצאות המרכזיות בכנס איגוד הרוגבי האחרון בנתניה, נגע אולי באתגר המרכזי של הרוגבי הישראלי: תחום השווק. נתוני הפתיחה כפי שידוע לכולנו לא קלים. ההיצע הספורטיבי בישראל הופך מגוון יותר וישראל אינה צרפת או ניו זילנד בהן רוגבי חשוף לאוכלוסיה ברמה יומיומית.
מי שממונה כבר עשרה חודשים על התחום באיגוד הרוגבי היא יעל אנגלר, בעלת נסיון ארוך שנים בתחום השווק והשווק הדיגיטלי. היא אפילו נחשבת ספק אמנות של המדינה בזכות ההצלחה בשווק פסטיבל דרום אדום. ומוחה תמיד קודח שיתופי פעולה: ״ חולמת שבימים יפים נשחק את טורניר הכלניות השנתי שלנו בפסטיבל דרום״.
לתחום הספורט הגיעה ב-2015 בחיבור עם ארגון ״אתנה״ לקידום ספורט נשים ועבודה עם מגוון איגודי ספורט, ביניהם כדורעף, אתלטיקה וטניס שולחן, כמו גם עם מרכז ״עצמה״ ומכון וינגייט.
לפני שמדברים על מה שהרוגבי הישראלי צריך ללמוד, היא מעדיפה לספר דווקא מה היא למדה מהרוגבי בכמעט-שנת העבודה הראשונה שלה. ״למדתי על ענף ספורט של אחדות ושל נתינה. למשל בהתגייסות הבלתי הרגילה בעזרה לחיילי צה״ל מאז פרוץ המלחמה. למדתי על ספורט שבנוי סביב ערכים וסביב חיזוק ערכי המשפחה״, היא מספרת.
זה גם מה שחידד אצלה את המסר השיווקי העיקרי של רוגבי בישראל: ״מה שאנחנו משווקים פה הוא ערכים. אהבת הזולת, אהבת הארץ, הוגנות, כבוד, התמדה ושייכות. המסר שצריך להעביר לציבור הוא שקודם כל כיף ברוגבי. זה מקום בו החברים והחברות לחיים נמצאים בו, ולא רק החברים לקבוצת הספורט. מקום למצוא חברים לחיים מעבר למסגרות הפורמליות. הוא נותן מקום לילדים בכל מבנה פיזי וגם בכל מבנה נפשי. הוא ספורט מכיל מאד״.
אנגלר מקיימת באופן שותף הדרכות ספציפיות למועדונים לגבי אסטרטגיות ושיטות שווק. ״לילדים אנחנו משווקים בעיקר בטיקטוק ובאינסטגרם. אלו הכלים החזקים כיום. אנחנו משווקים גם כמובן לבתי ספר, לרכזי ספורט פוטנציאלים. מטרה מרכזית היא כמובן הכנסת הטאג לבתי הספר, כי הטאג הוא מקור לשחקנים לרוגבי ׳מלא׳״.
מה הם כלי העבודה של המועדונים? קידום ממומן למשל?
״אני פחות מאמינה בקידום ממומן וחושבת שעדיף לפעול בצורה אורגנית. לצמוח עם הקהילה שלנו. ניתן להניח שהשחקנים והשחקניות הבאים שלנו עוקבים ברשתות אחרי השחקנים שלנו בני גילם. הנעת הצעירים והצעירות, לאתגרי רשת, עידוד ליצור תוכן חוויותי וגם ספורטיבי. יגרמו לילדים נוספים לרצות להצטרף. אותו דבר לגבי הורים, שאחריהם עוקבים הורים פוטנציאלית לילדים אחרים שיבואו לרוגבי. אם אם לשחקן משתפת תמונה מאימון עם משפט מהמאמן שעשה אותה גאה ושמחה. היא תשתף ברשתות וההורים הנוספים שאולי לא מכירים רוגבי אבל רוצים גם הם להיות גאים ושמחים. את זה חשוב לשדר״.
מה לגבי מדיה ״מינסטרים״ למשל רוגבי מקצועני בתקשורת הישראלית?
״התחלנו לקבל סיקור בזמן הליגה האזורית אבל עכשיו קיבלנו דחיפה אדירה במשחקים האולימפיים. אפילו ערוצי הספורט מהמרים על עתיד ברוגבי. קיבלנו שידורים מדהימים עם פרשנים מהענף – מה שענפים אחרים בישראל עם כמות מועדונים גדולה פי 10 לא קיבלו. כדאי לנו לקחת את זה בשתי ידיים ולמנף את זה מקומית סביב כל מועדון. כבר ראינו השפעה בזה. למשל במועדון אייבקס של הקהילה הגאה נרשמו כמה עשרות מתאמנים חדשים״.
אנגלר היא הראשונה להגיד שחוכמת השווק לא זורמת בהכרח מלמעלה למטה והיא כל הזמן לומדת מהרעיונות היפים הבאים מהמועדונים.
״ביזרעאל הילדים עשו אתגר רוגבי. אף אחד לא הצליח. ובכל זאת הסרטון כבש את הרשת ועבר את רף 10,000 הצפיות. הילדים המדהימים של מכבי חיפה צילמו סרטון בהסעה מהמשחק, שעבר את 40,000 הצפיות בטיקטוק. בכלל חיפה היא מועדון מרגש. כיף לראות דרכם, לצד משחק ואימונים גם הרבה הווי ברשתות, חגים משותפים ואווירת ביחד״.
והיא ממשיכה לחלק ציונים!
״על רתימת הורים למאמץ לדעתי מגיעה לעידו תומסיס בהרצליה מדליה אולימפית. רואים כמה השפעה יש לה על המועדון ואפילו על ההישגים. בגליל עושים עבודה נפלאה ברשתות אבל גם ברתימת המדיה המקומית של המועצה והמקומונים לסיפור. שזה וואו. וכמובן חביבות הדיגיטל: לביאות ירושלים. לביאות שאני רק מחכה לסרטונים שלהן. מצחיקים ובאמת מעבירים מסר מחודד: שיש מקום לכל אחד ואחת להצטרף אלינו״.
איך מגיעים מכאן לתכנית אופרטיבית?
״כאמור רעיונות ויצירתיות יש. צריך למצוא דרך שכל רעיון טוב יצוף, יביא לפעולה ואם זה מתאים יסייע למועדונים אחרים. במסגרת הייעוץ שעשיתי הקיץ עם המועדונים, המלצתי להקים פורום שיווק לכל מועדון, עם נציגות של שחקנים ושחקניות, מאמנים ומאמנות. להציב מטרות לפורום, לעודד לשלוח מאימון על פי נושאים שהוחלט עליהם. וגם לשים לב לפרטים הקטנים.למשל לפעמים הצעירים מסתובבים עם טלפון שמצלם טוב משל מנהל המועדון. חפשו את בעלי האייפון 14 פרו ומעלה! ואז כמובן צריך לשתף פעולה ביננו. ׳השולחנות העגולים׳ שאנחנו יוצרים אמורים להיות כלי בו מועדונים ילמדו אלו מאלו.אם רק נלמד את הטוב, אחד מהשני כאן בענף – לענף הזה יש פוטנציאל עצום״.
(רונן דורפן)